Українська література 5 - А клас

 18.11.2020

Тема. Василь Симоненко. Знайомство із життям і творчістю митця. Казка «Цар  Плаксій і Лоскотон»

Перегляд відео


ЗАПАМ'ЯТАЙ!!!! Записати у зошит

Віршована мова – це ритмічно організована, розмірена, часто поділена на строфи мова. Рядки – короткі, об’єднані групами, у яких чергуються наголошені та ненаголошені склади.

     Рима – це співзвучність закінчень рядків у віршах. Використовується у віршах для підсилення змісту, ідейного звучання.

Строфа – кілька віршованих рядків, виділених у групу.

 Аналіз казки " Цар Плаксій та Лоскотон"

Тема твору: зображення казкового царства, де панує сум, сльози, жорстокість, і тієї сили, яка протистоїть поганому.

Основна думка: любити життя, виховувати в собі уважне ставлення до людей, позитивний погляд на світ, бути оптимістом.

Які ж проблеми порушені у творі?

Проблематика:

-          добро і зло;

-          песимізм і оптимізм;

-          повага і неповага.



Домашнє завдання: прочитати казку Василя Симоненка " Подорож у країну Навпаки". Виконати тест 



Повідомте учням

Код доступу 5485323

Попросіть учнів використати цей код,

відкривши посилання

join.naurok.ua


05.11.2020

 Тема. І. Франко. Фарбований Лис. Зміст казки, головні та другорядні персонажі

Виконати тест,який перевірить чи уважно Ви прочитали казку Івана Франка 

" Фарбований  Лис".

Тест активний до 23.00


Повідомте учням
Код доступу 1433075
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua

Визначити тему та ідею казки „Фарбований Лис”. Зробити запис у зошиті.

Тема — зображення історії хитрого Лиса, який постраждав через свій обман.

Ідея — засудження користолюбства, нечесності, висміювання пихатості та зарозумілості людей, схожих на Лиса Микиту.

ЗАПАМ'ЯТАЙ!!!!

У творах художньої літератури діють герої (персонажі). Їх може бути більше або менше, але про одного-двох героїв, як правило, розповідається докладніше. Описуються їхні вчинки, стосунки з іншими дійовими особами.

Головні персонажі (дійові особи, герої) — це ті, які стоять у центрі твору, характер, дії і вчинки яких змальовуються найдокладніше.

Інші персонажі, які допомагають глибше розкрити характери головних героїв, тему та ідею твору, називаються другорядними.

 

 Заповнити таблицю:

Головні герої казки

Другорядні герої казки

 

 


Домашнє завдання написати листа Лисові Микиті з порадами, як стати кращим. 


04.11.2020

Тема Літературні казки. І. Франко. «Фарбований Лис». Дитинство письменника. Іван Франко-казкар (збірка «Коли ще звірі говорили»)

Перегляд відео


Записати в зошит

1. Найголовніше з біографії Івана Франка.

2. Літературна казка - це  авторський художній твір, прозовий або віршовий, заснований або на фольклорних джерелах, або цілком оригінальний; твір переважно фантастичний, чародійний, у якому змальовуються неймовірні пригоди вигаданих або традиційних казкових героїв

Перегляд буктрелера 




Домашнє завдання : Вивчити  біографію  Івана Франка ст.71-72, прочитати казку  (вголос!) "Фарбований Лис" ст. 69-73


29.10.2020

Тема.  Контрольна робота. Світ фантазії і мудрості.Міфи й легенди.Народні казки.


Виконайте конрольну роботу, перейшовши за посиланням. 

Тест активний до 19.00

Повідомте учням

Код доступу 7029780
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання


  Домашнє завдання : Ознайомитися з біографією Івана Франка ст.71-72


28.10.2020

Тема. Підготовка до контрольної роботи.

Дати відповіді на запитання (усно) :

1. Що таке усна народна творчість?

2.Що таке міф? Які міфи ти знаєш?

3. Що таке легенда? Які легенди ти знаєш ?

4.Що таке переказ? Які перекази  ти знаєш ?

5. Що називають казкою?

6.Які види казок ти знаєш? Наведи приклади?

Виконайте тест ( до 19.00)

Повідомте учням

Код доступу 9429300
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua

Домашнє завдання. Підготуватися до контрольної роботи. Повторити матеріал у підручнику ст.10-61.
                                          
                                                   08.10.2020

Тема. Фантастичне й реальне в казці «Летючий корабель»

Виконати тест


Повідомте учням
Код доступу 5321620
Попросіть учнів використати цей код, 
відкривши посилання
join.naurok.ua

 Домашнє завдання
Творча презентація улюбленої народної казки.


07.10.2020 ( 5-А) 

Тема. Народна казка «Летючий корабель»

Прослухати казку



Дайте відповіді на запитання  (усно):

·         Як у казці змальовано дурника?

·         Що баба поклала дурникові в дорогу?

·         Якими рисами характеру народ наділяє дурника у казці?

·         Кого дурень узяв із собою на корабель?

·         Як друзі допомогли дурневі виконати перше завдання царя?

·         Як подорожні допомагали дурникові?

·         Чим Морозко став у пригоді героєві казки?

·         Яка ваша думка про товариство?

·         Що саме привабило царівну в дурникові?

·         Чому в народних казках дурень зазвичай є головним героєм, якому оповідач симпатизує?

·         Якими рисами характеру народ наділяє головного героя — дурня?

·         Які епізоди казки є фантастичними? Яку роль вони відіграють у творі?

·         Які завдання ставив цар перед дурнем? Чи можна було їх виконати?

·         Чому зраділа царівна, побачивши дурня?

Ідейно-художній аналіз твору. (зробити  записи в зошити)

Тема: розповідь про пригоди найменшого сина та його нових друзів.

Ідея: уславлення найкращих людських рис характеру: доброти, наполегливості, уміння допомогти у скрутну хвилину.

 Жанр: чарівна казка

Дійові особи: дід, баба, два розумних сини, один дурний син, цар, його дочка, зустрічний дід, Слухало, Скороход, Об’їдайло, Обпивайло, Морозко, Стрілець та інші.

Складіть у робочому зошиті список персонажів, які допомагають героєві казки.

Хто допомагає?

Як саме допомагає?

 

 

 Домашнє завдання

-          Визначте і запишіть нереальне, фантастичне у характерах героїв казки «Летючий корабель», їхній мові, зовнішності та вчинках. 

23.09.2020 ( 5-А)

Тема  уроку : "Казка «Про правду і кривду». Народне уявлення про добро і зло в казці"

Дати відповіді на запитання ( усно)

1. Що називається казкою?

2.Які є види казок?

3.Хто герої цих казок?

4. Яку побудову має   казка?

Перегляд відео


Словникова робота (виписати  з тлумачного  словничка значення слів правда і кривда )

   Дати відповіді на запитання ( усно):

1. Хто є головними героями казки?

2.Про що засперечалися дядько та його небіж?

3.Чому багатий дядько впевнений у тому, що зараз правди немає, що скрізь панує кривда, а його небіж упевнений, що за правдою жити легше?

4.  Як ви ставитеся до того, що дядько забрав у хлопця всю його худобу? Чи міг би він учинити якось інакше? Як би вчинили ви у даному випадку?

5.   Що є фантастичним у цьому творі?

6.   Які риси характеру хлопця ви б відзначили?

7. Яким, на вашу думку, був із хлопця король?

8. Чим закінчується казка? Чому з дядьком сталося нещастя?

9. Хто ж виявився правий у цій суперечці?

10.Як ви гадаєте, чому повчає ця казка?

        Отже, ця казка навчає того, що людина повинна завжди жити за правдою. Вона має бути вічним супутником кожного. З правдою легше досягти мети. А кривда, хоч вона ще існує на планеті, ніколи нікого не доведе до добра. І коли кожен із нас глибоко це усвідомить і буде жити за законами правди, на землі запанує мир і справедливість.


Закріплення знань, умінь, навичок

               Гра «Так чи ні» ( у зошиті записуєте тільки так чи ні) 

1.Дядько та його племінник були дуже бідними , тому вирішили піти на заробітки. 

2. Дядько та небіж вирішили розв’язати свою суперечку щодо правди і кривди за допомогою трьох зустрічних. 

3.Пан і піп  сказали, що неправдою жити краще, тільки один заробітчанин був на боці правди.

4. Небожеві за програну суперечку довелося цілий рік працювати в дядька безплатно. 

5.     Чорти розповідали ватагові, які кривди заподіяли людям і як від того лиха можна позбавитися. 

6. Слуги короля не вірили, що якийсь бідний парубок може вилікувати королівну.


         Домашнє завдання: виразно читати та  переказувати  казку    «Про правду і кривду». Визначити тему та основну думку казки (письмово)

                                                                    


                                              23.09.2020 ( 5-А)

Тема : "Тематика народних казок, їхні різновиди.Побудова казки, її яскравий національний колорит"

Дати відповіді на запитання  ( усно)

1.  Що називається міфом? Легендою?

2.  У чому їх відмінність?

3. Які міфи ми прочитали на уроці літератури?

4. Які легенди ми прочитали на уроці літератури?

5. Що таке переказ? Які перекази ми прочитали ?

Сьогодні ми познайомимося з Вами з народними казками.

    Казка - це твір усної народної творчості , в основу якого покладено захопливу розповідь про вигадані події.( Визначення записати в зошит)

     Казка прийшла до нас із  сивої давнини. Складали казки люди. Цей вид народної творчості є популярним в усіх народів світу. У них відображене життя та погляди народу, його мрії, бажання та сподівання на перемогу над злом, подолання усіляких перешкод та випробувань.

    За змістом і тематикою казки розрізняють: фантастичні (чарівні), соціально-побутові, про тварин. ( Записати у зошит)

Розглянути таблицю



Аналіз кожної групи казок. (Прочитати)

         Фантастичні казки мали магічне призначення, але з часом воно втратилося; в них органічно поєднується міфічне, фантастичне та героїчне. Добірка чарівних казок – то своєрідний двобій людства з темними силами. Саме з них ми черпаємо уявлення про звичаї, вірування, традиції та обряди прадавніх українців. Найпопулярніші – “Іван-Побиван”, “Кирило Кожум’яка”, “Ох!” та “Яйце-райце”.

    Соціально-побутові казки містять цікаву інформацію про спосіб життя, турботи й основні життєві принципи наших пращурів. В них детально розповідається про етапи роботи в тому чи іншому напрямку та ступінь важливості любові до праці, якою у всі віки славилися українці. Для прикладу, згадаємо такі казки: “Мудра дівчина”, “Про липку і зажерливу бабу” та “Дідова дочка й бабина дочка”.

    Казки про тварин  найдавніші, пов’язані з тотемічними уявленнями, де стереотипно лисиця вважається хитрою, кінь – благородним, собака – вірним. Казки про тварин – царина алегорій та висміювання людських вад. Зазвичай тут різко виділений соціальний підтекст. Це надає таким оповідям особливого колориту. Серед казок про тварин можна визначити “Рукавичку”, “Хитрого зайця”, “Котика й Півника” та багато інших.

Побудова казок. Розглянути таблицю.



Гра «Вгадай казку» ( усно)





Дати відповіді на запитання ( усно)

- Що називається казкою?

- Які є види казок?

- Хто герої цих казок?

- Яку побудову має   казка?

Домашнє завдання : опрацювати підручник ст.32, прочитати казку " Про правду і кривду".


17.09.2020

Тема : Народні перекази. «Прийом у запорожців», «Ой Морозе-Морозенку»

Переказ – це твір усної народної творчості, у якому розповідається про історичні події та народних героїв. ( записати до зошита)

Народний переказ «Прийом у запорожці».

    Пояснення назви та додаткова інформація за змістом пере­казу.(Прочитати)

Козаки (запорожці) — вільні озброєні люди, представники вій­ськового стану, воїни-найманці. Члени самоврядних чоловічих вій­ськових громад, що з XV століття існували на теренах українського «Дикого поля», в районі середніх течій Дніпра та Дону. Основним заняттям козаків була війна: патрулювання торгових шляхів, за­хист українських земель від татарських навал, участь у військових кампаніях сусідніх володарів та захист кордонів сусідніх держав.

Князь Дмитро Вишневецький у 50-х роках XVI століття побуду­вав на острові Мала Хортиця фортецю. До складу гарнізону на Хортицькому острові входили як козаки, так і бояри, драби, слуги. Про­живання козаків Вишневецького єдиною громадою в специфічних умовах сприяло зародженню військово-політичної організації запо­розького товариства. Побудований Вишневецьким замок став прото­типом козацького укріплення, яке, утвердившись на острові Томаківка у 60-70-х роках XVI століття, дістало назву Запорозької Січі.

Запорозька Січ — це фортеця-містечко. На території фортеці за­звичай знаходилися площа, церква, адміністративні споруди, куре­ні, комори тощо. Стіни фортець запорозьких козаків були з насипів земляних валів і дерев’яних укріплень. Козаки жили там увесь вільний від військової діяльності час.

Аналіз народного переказу «Прийом у запорожців». Дайте відповіді на запитаннями (усно):

1.Які риси характеру перевіряли запорожці в новобранців?
2. У чому полягала перевірка? Чи змогли б ви її пройти?
3.Чому більшість новачків провалювало випробування?
4.  А які ще випробування ви б запропонували козакам?

Записати у зошит тему та основну думку переказу

«Прийом у запорожців»

Тема: зображення побуту та звичаїв запорізьких козаків.

Основна думка: демонстрування винахідливості українських воїнів під час вибору гідних новобранців.

 

«Ой Морозе-Морозенку»

Пояснення назви та додаткова інформація за змістом пере­казу.

Нестор Морозенко (1559-1649) — військово-політичний діяч Хмельниччини з галицько-подільського шляхетського роду. Нестор Морозенко (1559-1649) — військово-політичний діяч Хмельниччини з галицько-подільського шляхетського роду. Навчався в Краківському і Падуанському університетах, пол­ковник реєстрового козацького війська, організатор військових дій на Поділлі, брав участь в битві під Пилявцями, керував кіннотою під Збаражем, де загинув у бою. Герой історичної пісні «Ой Морозе, Морозенку, ти славний козаче», у якій відображено його подвиги в боротьбі проти татар, мужність і героїчну смерть.

Аналіз народного переказу «Ой Морозе-Морозенку». Дайте відповіді на запитаннями (усно):

1.Про кого розповідається у творі?
2.Ким був Нестор Морозенко?
3. У яких битвах він брав участь?
 
4.Які географічні назви зустрічаються в переказі?
 
5.Як до нього ставилися козаки?
6. Які риси характеру Морозенка підкреслено в тексті?
 
7.Як реагували на смерть Морозенка козаки, гетьман Хмельниць­кий, селяни, Україна?

Записати у зошит тему та основну думку переказу «Ой Морозе-Морозенку»

Тема: відображення ролі людини в історії країни.

Основна думка: уславлення народного героя як символу незламності волі.

Домашнє завдання: прочитати  перекази «Прийом у запорожці», «Ой Морозе-Морозенку». Вивчити визначення у підручнику ст.29

 

 

                                                                    16.09.2020


Тема :
«Неопалима купина», «Як виникли Карпати», «Чому в морі є перли і мушлі».

Легенда "Неопалима купина"

Легенда – це усне народне оповідання про чудесну подію, що сприймається як достовірна. ( Визначення записати до зошита)

Додаткова інформація за змістом тексту.

Фразеологізм «Неопалима купина» має біблійне походження. Біблія розповідає про першу зустріч Мойсея з Богом, який промовляв до нього з палаючого тернового куща, що горів і не згорав, — «неопалима купина». Таку саму назву має одна з чу­дотворних ікон Божої Матері (свя­то на її честь також 4/18 вересня). Також існує легенда “Неопалима купина”
- Словникова робота

Бадилина - стеблина рослини.

 Ультиматум - у міжнародних відносинах або під час воєнних дій - категорична вимога, що супроводжується погрозою.

Залишитися з облизнем - залишитися ні з чим.

Зайда - чужоземний загарбник.

 

Ø Записати до зошита

Тема: зображення боротьби мешканців Дорогобужа з польськими та угорськими завойовниками, де виявлялася мудрість, завзятість, сила волі українського народу.

 Ідея: ствердження незнищенності української землі та її народу

 

Легенда «Як виникли Карпати».   

Додаткова інформація за змістом тексту.

Карпати — гірська система на сході України, найбільша висота в Україні — гора Говерла (2061 м). У Карпатах знаходиться значна частина всіх лісів України. Карпатські гори відносно молоді — їм понад 25 мільйонів років.

Назва «Карпати» має давньовічну історію і такі значення у пере­кладі, як «камінь», «купа каміння», «значні нерівності», «підводні каміння», «значні стовбури», або «коріння».

Словникова робота

Пструг- риба, такоє її ще називають «форель струмкова».

Грунь- вершина гори, пагорба.

Газда  – господар.

Челядь - прислуга.

Ø Записати до зошита

Тема: історія утворення Карпатських гір за народним повір’ям.  

 Ідея: перемога справедливості та правди над кривдою та ґнітом.

 

Легенда «Чому в морі є перли і мушлі».

 

 Додаткова інформація за змістом тексту.

Мушля — це захисний скелетний утвір, що вкриває тіло багатьох найпростіших, більшості молюсків, плечоногих та деяких ракопо­дібних. Для практичного використання та колекціонування най­більше значення мають мушлі молюсків.

З мушель молюсків з давніх часів виготовляли посудини, лож­ки, ножі, скребки, риболовні крючки, сигнальні ріжки, амулети, прикраси, навіть гроші. З деяких мушель добувають перламутр, а з інших — складаються вапняки та інші осадкові породи, що правлять за будівельний матеріал. Мушлі давно стали предметом колекціонування науковців, художників та прихильників мис­тецтв. Особливо поціновувались великі за розміром мушлі, ними навіть викладали тло картин або екзотичні фігури.

Перлина (рос. жемчуг, англ. реагls) — виникає всередині мушлі, коли туди потрапляє стороння речовина (напр., піщинка), схожа на перламутрове зерно кулястої форми. Розміри перлів — від мікро­скопічних до голубиного яйця. Колір білий, рожевий, жовтуватий, іноді — чорний. Розрізняють перли морські і річкові.

Найбільша морська перлина («Перлина Аллаха») важить 6,370 кг. Її виловили 7 травня 1934 року. Перли вирощують також штучно. Прикраси із перлів були відомі чи не з доісторичних часів, це один із ранніх дорогоцінних каменів, відомих людині.

Перли — надзвичайно «живі» самоцвіти. Ніжні, ледве помітні м’які переливи кольорів, плями яскравого світла плями на гладкій ма­товій поверхні, акуратної природної кулеподібна форма. Не випадково поняття «перлина» стало синонімом всього красивого та досконалого.

За переказами, перли сприяють довголіттю, процвітанню та до­бробуту, оберігають від невірних друзів. Вважалось, що перли да­рують його володарю розсудливість, тому його ніхто і ніколи не об­дурить. Вони вважались символом чистоти, тому в багатьох країнах вони — обов’язковий компонент у весільному наряді нареченої.

-       Записати до зошита

Тема: легенда про виникнення перлів та мушель.

 Ідея: роль природи в появі нових творінь.

ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ


Опитування (письмово)

 

1.Хто хотів завоювати місто Дорогобуж?

2.Яке послання передали мешканці міста?

3.Як ви гадаєте, що символізує неопалима купина?

4.Де можна знайти зображення неопалимої купини?

5.Що трапилося з ясеновим листям, коли його підпалили во­роги?

6.Які ще властивості має рослина ясенець?

7.Хто був володарем долини?

8.Ґаздівство, на якому добре розумівся володар, це:

 9.Де жили кріпаки, що працювали на нього?

10.Чому Карпо звернувся до господаря?

11.Чим закінчилася розмова кріпака з господарем?

12. Де, згідно з твором, утворилися найвищі гори?

Домашнє завдання

Прочитати легенди : "Неопалима Купина","Як виникли Карпати","Чому в морі є перли і мушлі" ( ст.20-28 у підручнику)


 

Немає коментарів:

Дописати коментар