На допомогу учню. Українська мова













Тема. Вимова звуків, що позначаються буквами ґ  і  г

Перегляд віде


Виконання тренувальних вправ

1.Розподільчий диктант
Виписати слова в два стопчики, вставляючи, де потрібно г або ґ.

(Ґ, Г)айок, (ґ, г)алас, (ґ, г)ава, (ґ, г)андж, (ґ, г)алицький, (ґ, г)аньба, (ґ, г)и(ґ, г)нути, (ґ, г)ирли(ґ, г)а, (ґ, г)ала(ґ, г)ан, (ґ, г)рунт, (ґ, г)іркий, (ґ, г)ість, (ґ, г)енарал, (ґ, г)удзик, (ґ, г)уля, (ґ, г)едзь, (ґ, г)оден, (ґ, г)одина, (ґ, г)лухий, (ґ, г)лей, (ґ, г)ніт, (ґ, г)речний, (ґ, г) рецький, (ґ, г)риміти, (ґ, г)атунок.

2.Запишіть слова, що відповідають поданим значенням.

1. Верхній шар земної кори, на якому розвиваються рослини. 2. Вишневий клей. 3. Сорт виробу за якісними ознаками. 4. Прибудова з площадкою і східцями перед входом у будинок. 5. Дитяча іграшка у вигляді кола або кулі на осі, яка при швидкому обертанні утримується у вертикальному положенні.

Для довідок. Ґрунт. Ґлей. Ґатунок. Ґанок. Дзиґа.

3.Виділіть у кожній групі слово, до складу якого входять тільки глухі приголосні.

1. Ліс, степ, конвалія. 2. Тисяча, двісті, п’ятдесят. 3. Спокій, тиша, настрій. 4. Балка, спуск, підйом. 5. Радість, щастя, піднесення. 6. Сонце, хмара, спека. 7. Бабуся, татко, дідусь. 8. Цех, майстер, робітник.

Домашнє завдання :параграф №18 вивчити, вправа 207


Тема. Співвідношення звуків і букв. Звукове значення букв я,ю,є, ї та щ. Тренувальні вправи

Перегляд відео





Виконання вправ

   Розподільний диктант.

Завдання: у перший стовпчик запишіть слова, в яких лі­тери я, ю, є позначають один звук, а у другий два звуки.

Любов'ю, їдальня, юшка, яєчня, синє, збиралися, дивляться, усміхаються, яблуня, цілує, кохання, здавалося, єгер, Ярослав.

  Тренувальний диктант.

Завдання: записати текст під диктовку. Виписати слова з літерами я, ю, є, ї, записати їх звукописом, позначити кіль­кість букв і кількість звуків.

Радуйся, земле! Коляда іде!

Різдво Коляда прадавнє й вічно молоде свято, що ді­йшло до нас із глибини тисячоліть, як пам'ять про древню куль­туру нашого народу. Оновлене християнським змістом і мотива­ми, співіснує в душах і свідомості людей, міцно увійшло в наш побут і наші храми як величне свято духовності, добра і злагоди.

(За О. Футковською.)

Домашнє завдання :параграф №18 вивчити, вправа:

Подані слова запишіть у дві колонки: у першу ті, в яких букви я, ю, є, ї позначають м'якість, а в другу ті, в яких ці букви передають два звуки.

 Під'їзд , юність, земля, ллє, їдкий, житнє, людина, моряк, бур'ян, буряк, вдячний, їхній, мільярд, пояс, поєднати, листя, радістю, Ярина, Юрко, Єва, Ївга, проїхати, з'єднатися, з'єднатися, з'юрмитися, з'явитися



Тема. Фонетика. Тренувальні вправи

ЗАПАМ’ЯТАЙ!!!!!

1. Фонетика - розділ науки про мову,який вивчає звуки мовлення.

2. Звук - найменша неподільна одиниця мови і мовлення. В українській мові 38 звуків. 32 – приголосних та 6 голосних.

3.  Голосні утворюються за допомогою голосу, їх усього 6. До них належать [а],[о],[е],[и],[у],[і]. Для передавання на письмі шести голосних звуків використовують десять літер: а, е, и, і, о, у, я, ю, є, ї.

4. Приголосні звуки — це звуки, що утворюються за допомогою голосу та шуму, або лише шуму. Українська мова нараховує 32 приголосних звуки 

  М’якість приголосних на письмі позначається:

·         м’яким знаком: льон, ґедзь, медаль;

·         буквами «Я», «Ю», «Є»маля, людина, воля;

·         буквою «І»ніс, кіт, річка.

5. Орфоепія - розділ науки про мову, що вивчає правильну вимову слів.

6. Фонетична транскрипція — це спосіб передачі на письмі усної мови з усіма її особливостями.Текст, записаний у фонетичній транскрипції, беремо у квадратні дужки: [кр'іт];усі слова при передачі транскрипцією, навіть власні назви, пишемо з малої літери: [украйіна].

 

Виконання вправ

1.Вибірковий диктант
У І колонку записати слова, що починаються дзвінкими приголосними, у ІІ – глухими.

Спитати, фронт, кобзар, розсипати, йод, скеля, легко, чітко, місток, подруга, дзвінок, свято, безнадійний, фіолетовий, джерело,розмова.

2. У словах першої групи замінити початковий, а другої – кінцевий дзвінкий приголосний на глухий

  І група. Билина, голод, драп, душ, rава, зірка, жити.

  ІІ група. Гриб, проріз, міг, мимохідь, газ, лоб, серб.

 3. Запишіть слова, однією рискою підкресліть тверді приголосні, двома – м’які. Виділені слова запишіть фонетичною транскрипцією.

Дзвінкий, галузь, русявий, вівці, діти, мідь, зілля, сіль, гіркий, свято, життя, калачі, гіркі, похід, цвях, роздоріжжя.

Домашнє завдання.

У кожній групі знайдіть слово, у складі якого є тільки м’які приголосні. Зробіть  фонетичний розбір виділених слів.

1.День, дія, мрія. 2.Їжак, лілія, синіють. 3.Ніч, похід, їдь. 4.Людяні, мінери, пам'ять. 5.Світ, сіяє, свято. 6.Лінія, сім’я, район.

 


Тема. Фонетика.Тренувальні вправи.

1. « Закінчи правило» (усно).    

1.      Фонетика – це розділ науки про мову, який … 

2.      Звук – це найменша …                                                  

3.      Звук позначають буквою, узятою в ….               

4.      Звуки поділяються на ….                                  

5.      Голосні звуки творяться з …                                       

6.      Голосних звуків …                                                      

7.      Приголосні звуки творяться з … і ….                        

8.      Приголосних звуків …                                                 

            2. .Відновіть рядки з відомого вірша Т. Г. Шевченка, вставте пропу­щені голосні звуки ("Садок вишневий коло хати...").

С_д_к в_шн_в_й к_л_ х_т_,

Хр_щ_  н_д   в_шн_м_ г_д_ть.

Пл_г_т_р_ з  пл_г_м_йд_ть,

Сп_в__ть_ д_ч_ д_вч_т_,

_ м_т_р_в_ч_р_тьжд_ть.

3.Зробіть фонетичний розбір слів мудрість, натхнення, щирість


4. Розподільний диктант  Запишіть слова у два стовпчики: І — ті, що починаються дзвінкими приголосними; ІІ — глухими.

Мама, життя, країна, гордість, підсніжник, боротьба, дружба, товариш, зустріч, спілкування, широкий, щастя, джміль, честь, совість, розуміння, ніжність, відповідальність, хоробрість.

Домашнє завдання: вивчити параграф  16 , виконати вправу №192.



Тема. Приголосні дзвінкі та глухі, тверді й м'які.


Запам'ятай!!!


1.Запишіть слова, однією рискою підкресліть тверді приголосні, двома - м’які. Виділені слова запишіть фонетичною транскрипцією.

Дзвінкий, галузь, русявий, вівці, в'ється, діти, мідь, зілля, сіль, гіркий, свято, життя, калачі, гіркі, похід, цвях, роздоріжжя.

2.Розподільний диктант.

Запишіть слова у два стовпчики: І — ті, що починаються дзвінкими приголосними; ІІ — глухими. 

Джерело, тесля, син, льон, хорунжий, корогва, нива, боєць, зілля, шило, чаша, ґанок, цвях, родина, призьба, фіранка, йод, дзвін, вершина.

3. Робота з підручником.

Вправа № 188


Домашнє завдання: вивчити параграф  16 , виконати вправу №191.



Тема. Голосні та приголосні звуки

Перегляд відео






1.Назвати у словах голосні та приголосні звуки ( усно).

Легко, сміятися, сонце, ніжна, нога, воля, літо,джміль, дзвоник, сьомий, його, їжак, зяблик, щит.

2.Розподілити слова, які починаються голосним чи приголосним звуком (письмово)

Слива, ніс, озеро, телефон, обруч, ананас, скло, мороз, яблуко, намисто, черепаха, арфа, екологія, чистота, іній.

3.Записати слова фонетичною транскрипцією.

Вівця, море, соловейко, знання, дерево.

Домашнє завдання: вивчити параграф  16 , виконати вправу

*     «Лови помилку». Серед поданих слів знайдіть ті слова, які записані неправильно. Запишіть їх, визначте з скількох звуків вони складаються.

Деннь, зорря, місяць, в ранці, висна, заметіль, зимля, дошч, ніченка, український, соловїна, ненька.


Тема.ФОНЕТИКА.Звуки мови і звуки мовлення 

Перегляд відео.


 Запам'ятай!!!

1. Фонетика - розділ науки про мову,який вивчає звуки мовлення.

2.Звук - найменша неподільна одиниця мови і мовлення.

3. Орфоепія - розділ науки про мову, що вивчає правильну вимову слів.

4. Фонетична транскрипція — це спосіб передачі на письмі усної мови з усіма її особливостями.

  • Текст, записаний у фонетичній транскрипції, беремо у квадратні дужки: [кр'іт];
  • усі слова при передачі транскрипцією, навіть власні назви, пишемо з малої літери: [украйіна].

Робота з підручником

Виконати вправи  : № 180,181.

Домашнє завдання: вивчити параграф  15, виконати вправу № 182



Тема. Контрольна робота з теми : "Будова слова. Орфографія"

Виконайте ,будь ласка, контрольну роботу до 19.00


Повідомте учням
Код доступу 8019663
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua




Тема. Будова слова. Тренувальні вправи. Підготовка до контрольної роботи.

Пригадай! Запам'ятай!

Будова слова – це розділ науки про мову,що вивчає значущі частини слова.

Значущі частини слова – це основа слова, корінь, закінчення, префікс,суфікс.

Основа – частина слова без закінчення.

Префікс - частина слова, що стоїть перед коренем, служить для утворення нових слів.

Корінь – спільна частина спільнокореневих слів,що виражають лексичне значення слова.

Суфікс - частина слова, що стоїть після кореня , служить для утворення нових слів.

Закінчення – значуща частина слова,що змінюється. Закінчення мають усі змінні слова.

Словоформа – це коли ми відмінюємо слово за відмінками, числами, родами, тоді ми змінюємо форму слова. Тобто ми змінюємо лише закінчення слова, а основа залишається сталою. ( вода,води,воді….)

Спільнокореневі слова – це слова, що мають спільний корінь, але відрізняються за лексичним значенням. (Літо- літній, літечко, влітку, літувати.)


Тренувальні вправи

 

1.Випишіть із поданих слів незмінні слова.

Вітер, метро, повітря, радісний, сонце, швидко, шосе, уперше, навесні, добраніч, треба, можна, двічі, старанно, виразно.

2. Складіть і запишіть два  речення з виписаними словами.

3. Доведіть, що подані слова змінні, визначте в них закінчення за зразком. Зазначте, на що вказує закінчення.

Форми слова. Змінні і незмінні слова

Березень, гість, горобець, заєць, ліс, календар, степ, струмок.

4. Переписати, вставляючи пропущені літери. Позначити в словах орфограму «літери е –и у префіксах пре-, при-».
Пр..гнати корів, пр…красний спів, пр…чудово живе, пр…тихлі жалі, п..дивний ліс, пр…йшов син, пр…крити бік, пр…милий сон, пр…тихі верби, пр…трусити стежки

Домашнє завдання: повторити параграф 11-14 (вивчити). Воконайте тест (активний до 31.10.2020 )

Повідомте учням

Код доступу 1332754
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua


29.10.2020

Тема. Будова слова. Тренувальні вправи.

Виконайте тест на закріплення теми до 19.00

Повідомте учням
Код доступу 8058106
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua

Тренувальні вправи

1.Утворити назви людей за професiєю. Видiлити суфiкси.

   1. Той,  хто  навчає.  2. Той,  хто  лiкує. 3. Той, хто готує їжу. 4. Той, хто прибирає вулицi. 5. Той,  хто кермує трактором. 6. Той,  хто займається будівельною справою. 7. Той, хто працює на кораблі. 8. Той, хто рятує людей. 9. Той, хто рятує людей від вогню. 10. Той, хто продає ліки.

2.Розподільний диктант  

Визначте, до якої з груп належать слова. (Для того, щоб зекономити час, виконуйте розбір слова на листочках.)

А — «корінь+закінчення»,

Б — «корінь+суфікс+закінчення»,

В — «префікс+корінь+суфікс+закінчення».

1. зерно; 2. дівчина; 3.безхмарний; 4. хлібом; 5. приносити; 6. прадавній;

7. щирість; 8. гарнесенький; 9. журі; 10. влітку; 11. беззоряной; 12. свято;

13. гірська; 14. морозно; 15. літній; 16. дуб; 17. розквітла; 18. бігли; 19. прикордонний; 20. школи.

Домашнє завдання: повторити параграф 12,13. Виконати завдання

До кожного з поданих слів додати префікс пре- або при-. Пояснити свій вибір (усно).

Багатий, везти, веселий, малий, вітати, в’язати, сісти, крутити, світлий, солити, писаний, довго.



Тема. Письмовий твір-опис предмета в художньому стилі

Перегляд відео

Уявіть ситуацію: на День народження вам подарували троянди. Складіть художній опис цієї квітки, скориставшись запропонованим алгоритмом. Зверніть увагу на висоту, стебла, колір і форму пелюсток і листочків, призначення рослини.

Алгоритм

Розгляньте предмет різнобічно (із позицій шести граней куба) за такими вказівками:

1. Опишіть це.

2. Порівняйте це.

3. Установіть асоціації.

4. Проаналізуйте це.

5. Знайдіть застосування цьому.

6. Запропонуйте аргументи «за» і «проти».

Домашнє завдання: напишіть  твір - опис троянди в художньому  стилі.


Тема. Вимова та написання префіксів пре-, при-, прі

Перегляд відео ( усі вправи виконуєте усно)


        1.Кодований диктант ( У вас є  12 тверджень, якщо Ви згідні з даним твердженням ставите 1, якщо ні -0.)

1.Слова складаються з основи і закінчення або тільки основи 

2.Основа слова – це частина слова із закінченням 

3.Суфікс – значуща частина слова, що стоїть після кореня 

4.Закінчення – незмінювана частина слова 

5.Префікс – це частина слова, що стоїть після кореня 

6.Слова, в яких корені подібні , але мають різне значення, не спільнокореневими 

7.Слова бувають змінні та незмінні 

8.У слові може бути тільки один префікс, корінь і суфікс 

9.Незмінні слова не мають закінчення 

10.До незмінних слів належать прислівники 

11.Слова «мова», «мови», «мовою» є спільнокореневими.

2.Запишіть, вставте потрібні букви. У кожному рядку підкресліть зайве слово. 

1. Пр…звище, пр…звисько, пр…рва, пр…віт.

2.Пр…міський, пр…великий, пр…красний,  пр…цікавий.

3. Пр…погано, пр…крити, пр…шити, пр..йти.

3.  Творчий диктант (замінити слова і словосполучення словами з префіксами при-, пре-)

      Місцевість біля Карпат. Невеликий мороз. Дуже поганий. Лягти на кілька хвилин.       Дуже високий. Посадка на землю. Дуже великий. Край біля моря. Дуже глибокий. Повернення птахів.

4. Виконати вправу 170 ( письмово)

Домашнє завдання : параграф 12,13 (повторити), параграф 14 (вивчити), вправа № 167.


Тема. Значущі частини слова. Тренувальні вправи

Пригадай! Запамятай !

Будова слова – це розділ науки про мову,що вивчає значущі частини слова.

Значущі частини слова – це основа слова, корінь, закінчення, префікс,суфікс.

Основа – частина слова без закінчення.

Префікс - частина слова, що стоїть перед коренем, служить для утворення нових слів.

Корінь – спільна частина спільнокореневих слів,що виражають лексичне значення слова.

Суфікс - частина слова, що стоїть після кореня , служить для утворення нових слів.

Закінчення – значуща частина слова,що змінюється. Закінчення мають усі змінні слова.

Словоформа – це коли ми відмінюємо слово за відмінками, числами, родами, тоді ми змінюємо форму слова. Тобто ми змінюємо лише закінчення слова, а основа залишається сталою. ( вода,води,воді….)

Спільнокореневі слова – це слова, що мають спільний корінь, але відрізняються за лексичним значенням. (Літо- літній, літечко, влітку, літувати.)

 

Тренувальні вправи

 

1.Розподільний диктант

 (до першої колонки записуємо слова, які складаються тільки з кореня і закінчення, до другої – слова, які мають ще й інші значущі частини слова).

Гори, квітка, негода, весна, стілець, відлітати,зима,дорога,осінній, віддаль.

2.                 Творча робота.

- Доберіть до поданих слів спільнокореневі слова;

- Утворіть від поданих слів їх форми .

Сад, квітка, мова, казка, ліс.

3.     Словниковий диктант.Записані слова розібрати за будовою.

Переспів, середній, передплатник, утеплений, напірний, дов’язати, заповнити, згори, сповна.

4. Доберіть по 2 слова до кожної схеми:

1)    Префікс, корінь, суфікс;

2)    префікс, корінь, суфікс, закінчення;

3)    корінь, закінчення;

4)    корінь, суфікс.

Відповісти на запитання (усно)

Що таке будова слова ?

Що таке значущі частини слова?

Що таке основа ?

Що таке префікс ?

Що таке корінь?

Що таке суфікс ?

Що таке закінчення ?

Що таке словоформа ?

Спільнокореневі слова це?

Домашнє завдання : параграф 12,13 (вивчити), вправа :

утворити слова пестливого значення за допомогою суфіксів.

·        еньк- малий, добрий, гарний.

·        ичк- вода, сестра, трава.

·        ечк- слово, сонце, вікно.

 

                                                

                                 Тема. Суфікс і префікс.

Перегляд відео



Виконати тест

Повідомте учням
Код доступу 7763430
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua

1.     Випишіть слова, в яких немає  закінчення. В решті слів  назвіть  закінчення ( усно).

Горище, широко, мовний, пишу, взимку,блакитний, друг, міцно, наповнюють, підгір'я,високо, барвистий, книга, тихо, кіно, пальто.

2.      Розподільний диктант.

Запишіть слова у 2 стовпчики: І — форми слів, II — спільнокореневі слова.

Вода, водяний, водичка, воду, воді, підводник, водою, водолаз, води, водограй;квітка, квітник, квіткою, квітки, квітковий, квітку, квітувати, квітці, квіточка;ріка, річечка, заріччя, ріку, річковий, рікою, річище;літо, літу, літній, літа, літечко, літом.

1.     Вибірковий диктант. Запишіть слова із суфіксами, визначте їх.

Було це ранньою весною. Земля прокинулася від зимової дрімоти, скинула з себе пухнасту ковдру снігів. Ховрашки, польові миші повилазили з нір і вигрівалися на сонці. З далеких теплих країв прилітали до рідних гнізд птахи. Іванкова шпаківня гостинно зустрічала дзвінкоголосих гостей.(В. Мелещенко)

Вибіркове письмо

Завдання: виписати слова, утворені за допомогою префіксів. Визначити префікси.
Гарний, гарненький, гіркий, гіркуватий, крутий, найкрутіший, літати, літаючий, лякати, 
ляканий, молоти, нагодувати, нагодований, напівзабутий, прийти, прилетіти,
 прилетів, прилетіла, прилетівши, сідаючи, гаряче, гарячий. 

Домашнє завдання : параграф 13, вправи 149,150.

Підручник. Глазова О. П. Українська мова : підруч. для 5 кл. ЗНЗ. К. : ВД «Освіта», 2018. 272 с.)


Виб                                                                         12.10.2020 

                                 Тема. Змінювані й незмінювані слова.

Інтерактивна вправа «Так/Ні». (усно)

- Слова складаються з основи та закінчення або тільки з основи. 
- Основа - частина слова без закінчення, яка виражає лексичне значення слова.
- Корінь - значуща частина слова, яка стоїть після основи.
- Префікс - значуща частина слова, яка стоїть після кореня і служить для утворення нових слів. 
- Суфікс - значуща частина слова, яка стоїть після кореня і служить для утворення нових слів. 
- Слова вода, водний,водій, водити спільнокореневі. 
- Закінчення – це змінна частина слова.
- Закінчення мають  усі слова. 

Перегляд відео





Гра «Четверте зайве». Знайдіть «зайве» слово, яке не є змінним ( усно).
1. Коні, поні, чайки, папуга.
2. Лев, вовк, шимпанзе, бегемот.
3. Ведмідь, кенгуру, страус, лисиця.

Дослідження-спостереження ( усно).
Проаналізуйте групи незмінних слів. Зробіть висновок, які частини мови тут представлені. У якій формі стоять дієслова?
Депо, лото, кашне, портмоне, таксі, журі; весело,добре, угорі,улітку , зараз, по-новому; завести, їхати, працювати, сміятися.

Вибіркова робота (письмово).
Виберіть і запишіть словосполучення лише з незмінними словами. Поясніть свій вибір.
Рідна мати, мати право; працювати добре, добре діло; заглибина в горі,висіти вгорі;
сісти в таксі, защемити таксі хвіст; іти по новому мосту, мислити по-новому.

Робота з підручником.

Вправа № 140,141.

Домашнє завдання : параграф 12, вправи 143

Підручник. Глазова О. П. Українська мова : підруч. для 5 кл. ЗНЗ. К. : ВД «Освіта», 2018. 272 с.)

                                                  

Тема. Антоніми. Ознайомлення зі словниками антонімів

Дати відповіді на запитання (усно):

1. Що таке лексика?

2. Що таке лексикологія?

3. У чому полягає відмінність між лексичним і граматичним значенням слова?

4.У якому словнику можна знайти лексичне   значення слова?

5. Що таке однозначні та баготозначні слова?

6. Що таке пряме та переносне значення слова?

7.Що теке синоніми?

Перегляд відео

Вправа «Добери слово» (усно)

Доберіть антоніми до багатозначних слів у поданих словосполученнях.

Сухий одяг, суха погода, сухий хліб, суха мова, сухе літо, сухі квіти; чисті руки, чиста совість, чисте небо, чистий сніг, чиста ріка.

Уставте пропущені в прислів’ях та приказках антоніми, запишіть їх.

Більше діла — … слів. Менше говори — … почуєш. Умієш казати, умій і … За грубе слово не сердься, а на … не здавайся. Мудрий думає, що говорить, а … говорить, що думає. Праця чоловіка годує, а … марнує. Доброго тримайся, а … цурайся. Про удар забувають, а слово … .

Допишіть протилежні за значенням слова до поданих.

Дружити, любити, веселитися, допомагати, захищатися, вітатися, схвалювати, перебільшувати, наближатися, будувати, озброювати, сміятися, говорити, чужий, війна, радіти, добрий, близький, щастя, правда, мало, глибокий, важко, молодий, щира.

Домашнє завдання : параграф 8, вправи 107, 108

Підручник. Глазова О. П. Українська мова : підруч. для 5 кл. ЗНЗ. К. : ВД «Освіта», 2018. 272 с.)


                                                 

Тема. Синоніми. Ознайомлення зі словниками синонімів

Дати відповіді на запитання (усно):

1. Що таке лексика?

2. Що таке лексикологія?

3. У чому полягає відмінність між лексичним і граматичним значенням слова?

4.У якому словнику можна знайти лексичне   значення слова?

5. Що таке однозначні та баготозначні слова?

6. Що таке пряме та переносне значення слова?

Перегляд відео


Складіть із поданих слів синонімічні ряди. Запишіть їх.

Дружити, приятелювати, товаришувати, ладити, брататися; сучасний, нинішній, сьогоднішній, модерний, теперішній; найновіший, минулий, дотеперішній, попередній, колишній, тодішній, пережитий.

 Підібрати синоніма до слів . Запишіть їх.: гніватися, говорити, нещасливий, рухливий, схвалювати.

Виберіть потрібне слово з поданих у дужках синонімів і запишіть з ним речення.

(Спить, куняє, дрімає) земля під глибоким снігом. Дівчина хитро (сміється, умирає від сміху, регоче, посміхається). Верби (горюють, сумують, журяться, нудьгують) над водою. Учні (говорили, вели розмову, розмовляли, розповідали) про історію рідного краю.

Домашнє завдання : параграф 7, вправи 100, 101

Підручник. Глазова О. П. Українська мова : підруч. для 5 кл. ЗНЗ. К. : ВД «Освіта», 2018. 272 с.)



Тема уроку : "Пряме та переносне значення слова"

Словниковий диктант

Виписати багатозначні слова. Усно пояснити значення будь-якого слова.

Аспірин, кабінет, префікс, дзвоник, лінія, очі, пенал, крило, великий, земля.


Дати відповіді на запитання (усно):

1. Що таке лексика?

2.Що таке лексикологія?

3. У чому полягає відмінність між лексичним і граматичним значенням слова?

4.У якому словнику можна знайти лексичне значення слова?

5. Що таке однозначні та баготозначні слова?

Перегляд відео


До кожної пари іменників доберіть потрібний прикметник. Утворені словосполучення запишіть Підкресліть ті з них, у яких прикметники будуть вжиті у переносному значенні.

     Руки, прикраса; зима, характер; полин, доля; ніж, погляд; спогад, хліб; кімната, настрій.

     Довідка: золотий, світлий, свіжий, лютий, гострий, гіркий

Запишіть словосполучення, які ілюструють багатозначність слова золотий.

Наприклад : золотий характер, золоті руки...

Списати. Підкреслити слова з переносним значенням.

        Пішли знову дні за днями, як ті чумацькі воли – тихо, помалу. Багато після часу уплило, багато дечого в світі перевернулося. Синє, глибоке небо розгорнуло своє безкрає поле (Панас Мирний).

Скласти речення з поданими в переносному значенні словами (усно).

         Плакати, легкий, високий, розгнузданий, мучити.

Домашнє завдання : параграф 6, вправа 88.

Підручник. Глазова О. П. Українська мова : підруч. для 5 кл. ЗНЗ. К. : ВД «Освіта», 2018. 272 с.)



Тема :Однозначні й багатозначні слова"

Орфографічна розминка. Записати слова, підкреслити орфограми .

Верба, село, гілля, подвір’я, м’яч, зима, льон, весна, посміхається. 

Дати відповіді на запитання (усно):

1. Що таке лексика?

2.Що таке лексикологія?

3. У чому полягає відмінність між лексичним і граматичним значенням слова?

4.У якому словнику можна знайти лексичне значення слова?

    Казка  про однозначні й багатозначні слова.( прочитати)

   Жили-були в чудовій країні Лексиці слова,  Однозначні й Багатозначні. Однозначні були самозакоханими, дуже любили самих себе і не раз хизувалися своєю неповторністю. «Ми – особливі, - говорили вони. Маємо одне-єдине значення. І нікому його не віддамо». А Багатозначні не вважали себе особливими, бо були дуже скромними. Вони охоче дарували свої значення багатьом явищам, предметам, людям, якщо їх про це просили.

   Одного разу, коли відбувалось святкування Дня Мови, цариця Лексика отримала багато привітань. Ці вітання вона передала своїм підлеглим – словам. Особливо багато вітальних листівок отримали Багатозначні слова – цілий мішок! Це й не дивно, бо вони були дуже щедрими до інших. А однозначні слова дуже засумували, бо їм надіслали тільки невеликий пакуночок привітань. Вони зрозуміли, що своїм гонором відштовхнули всіх. Отже, у котрий раз перемогли  Доброта й Скромність, а Пиха й Зарозумілість залишились зневаженими.

Перегляд відеоурока



   Виконання вправ.

Записати речення, підкреслити багатозначні слова, пояснити ( усно) їх значення.

Місяць світився на небі цілу ніч. Місяць лютий  засівав снігом землю. . Ішов я полями чистими та широкими. Помилки винесено на поле.

 Розподільний диктант. Запишіть слова у 2 колонки:  у першу ті, що є однозначними, у другу багатозначними.

Дятел,крило,огірок,корінь,квасоля,хліб,летіти,світлий,олень,чорнобривці,горобець

Виконати вправу  в підручнику (Глазова О. П. Українська мова : підруч. для 5 кл. ЗНЗ. К. : ВД «Освіта», 2018. 272 с.) № 73 (письмово)

Дати відповіді на запитання (усно):

1.Який розділ науки про мову почали вивчати?

2.Що таке лексикологія?

3.Як поділяються слова за кількістю лексичних значень?

4.Що називається лексичним значенням слова?

Домашнє завдання: ст. 42 прочитати, вправа № 74

Підручник. Глазова О. П. Українська мова : підруч. для 5 кл. ЗНЗ. К. : ВД «Освіта», 2018. 272 с.)

 

 

21.09.2020 

Тема : "Лексичне значення слова.  Ознайомлення з тлумачним словником"

Орфографічна розминка

Записати слова.Визначити частини мови.

Щотижня,традиція,і,світає,розумний, десять ,на, весело,книга,вони.

Перегляд відеоурока


Дати відповіді на запитання (усно)

1. Що таке лексика?
2. Що таке лексикологія?
3. Лексичне значення слова це?
4.У чому полягає різниця між лексичним значенням слова і граматичним?
5. У якому словнику можна знайти лексичне значення слова?

За словником з'ясувати лексичне значення слів : звичай,традиція, оберіг. (Письмово)
Скласти речення з цими словами.( Письмово)

Виконати вправи у підручнику (Глазова О. П. Українська мова : підруч. для 5 кл. ЗНЗ. К. : ВД «Освіта», 2018. 272 с.) № 61,62.( усно)

Домашнє завдання: ст.36-37 прочитати, вправа №66






Немає коментарів:

Дописати коментар