Українська мова 5 -Б клас


16.11.2020

Тема. Вимова звуків, що позначаються буквами ґ  і  г

Перегляд відео



1.Розподільчий диктант
Виписати слова в два стопчики, вставляючи, де потрібно г або ґ.

(Ґ, Г)айок, (ґ, г)алас, (ґ, г)ава, (ґ, г)андж, (ґ, г)алицький, (ґ, г)аньба, (ґ, г)и(ґ, г)нути, (ґ, г)ирли(ґ, г)а, (ґ, г)ала(ґ, г)ан, (ґ, г)рунт, (ґ, г)іркий, (ґ, г)ість, (ґ, г)енарал, (ґ, г)удзик, (ґ, г)уля, (ґ, г)едзь, (ґ, г)оден, (ґ, г)одина, (ґ, г)лухий, (ґ, г)лей, (ґ, г)ніт, (ґ, г)речний, (ґ, г) рецький, (ґ, г)риміти, (ґ, г)атунок.

2.Запишіть слова, що відповідають поданим значенням.

1. Верхній шар земної кори, на якому розвиваються рослини. 2. Вишневий клей. 3. Сорт виробу за якісними ознаками. 4. Прибудова з площадкою і східцями перед входом у будинок. 5. Дитяча іграшка у вигляді кола або кулі на осі, яка при швидкому обертанні утримується у вертикальному положенні.

Для довідок. Ґрунт. Ґлей. Ґатунок. Ґанок. Дзиґа.

3.Виділіть у кожній групі слово, до складу якого входять тільки глухі приголосні.

1. Ліс, степ, конвалія. 2. Тисяча, двісті, п’ятдесят. 3. Спокій, тиша, настрій. 4. Балка, спуск, підйом. 5. Радість, щастя, піднесення. 6. Сонце, хмара, спека. 7. Бабуся, татко, дідусь. 8 . Цех, майстер, робітник.

Домашнє завдання :параграф №26вивчити, вправа 246,249.



13.11.2020

Тема. Співвідношення звуків і букв. Звукове значення букв я,ю,є, ї та щ. Тренувальні вправи

Перегляд відео





Виконання вправ

   Розподільний диктант.

Завдання: у перший стовпчик запишіть слова, в яких лі­тери я, ю, є позначають один звук, а у другий — два звуки.

Любов'ю, їдальня, юшка, яєчня, синє, збиралися, дивляться, усміхаються, яблуня, цілує, кохання, здавалося, єгер, Ярослав.

  Тренувальний диктант.

Завдання: записати текст під диктовку. Виписати слова з літерами я, ю, є, ї, записати їх звукописом, позначити кіль­кість букв і кількість звуків.

Радуйся, земле! Коляда іде!

Різдво — Коляда — прадавнє й вічно молоде свято, що ді­йшло до нас із глибини тисячоліть, як пам'ять про древню куль­туру нашого народу. Оновлене християнським змістом і мотива­ми, співіснує в душах і свідомості людей, міцно увійшло в наш побут і наші храми як величне свято духовності, добра і злагоди.

(За О. Футковською.)

Подані слова запишіть у дві колонки: у першу ті, в яких букви я, ю, є, ї позначають м'якість, а в другу ті, в яких ці букви передають два звуки.

 Під'їзд , юність, земля, ллє, їдкий, житнє, людина, моряк, бур'ян, буряк, вдячний, їхній, мільярд, пояс, поєднати, листя, радістю, Ярина, Юрко, Єва, Ївга, проїхати, з'єднатися, з'єднатися, з'юрмитися, з'явитися

Домашнє завдання :параграф №27 вивчити, виконати тест


Повідомте учням
Код доступу 9488301
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua



10.11.2020

Тема. Фонетика. Тренувальні вправи

ЗАПАМ’ЯТАЙ!!!!!

1. Фонетика - розділ науки про мову,який вивчає звуки мовлення.

2. Звук - найменша неподільна одиниця мови і мовлення. В українській мові 38 звуків. 32 – приголосних та 6 голосних.

3.  Голосні утворюються за допомогою голосу, їх усього 6. До них належать [а],[о],[е],[и],[у],[і]. Для передавання на письмі шести голосних звуків використовують десять літер: а, е, и, і, о, у, я, ю, є, ї.

4. Приголосні звуки — це звуки, що утворюються за допомогою голосу та шуму, або лише шуму. Українська мова нараховує 32 приголосних звуки 

  М’якість приголосних на письмі позначається:

·         м’яким знаком: льон, ґедзь, медаль;

·         буквами «Я», «Ю», «Є»маля, людина, воля;

·         буквою «І»ніс, кіт, річка.

5. Орфоепія - розділ науки про мову, що вивчає правильну вимову слів.

6. Фонетична транскрипція — це спосіб передачі на письмі усної мови з усіма її особливостями.Текст, записаний у фонетичній транскрипції, беремо у квадратні дужки: [кр'іт];усі слова при передачі транскрипцією, навіть власні назви, пишемо з малої літери: [украйіна].

 

Виконання вправ

1.Вибірковий диктант
У І колонку записати слова, що починаються дзвінкими приголосними, у ІІ – глухими.

Спитати, фронт, кобзар, розсипати, йод, скеля, легко, чітко, місток, подруга, дзвінок, свято, безнадійний, фіолетовий, джерело,розмова.

2. У словах першої групи замінити початковий, а другої – кінцевий дзвінкий приголосний на глухий

  І група. Билина, голод, драп, душ, rава, зірка, жити.

  ІІ група. Гриб, проріз, міг, мимохідь, газ, лоб, серб.

 3. Запишіть слова, однією рискою підкресліть тверді приголосні, двома – м’які. Виділені слова запишіть фонетичною транскрипцією.

Дзвінкий, галузь, русявий, вівці, діти, мідь, зілля, сіль, гіркий, свято, життя, калачі, гіркі, похід, цвях, роздоріжжя.

Домашнє завдання.

У кожній групі знайдіть слово, у складі якого є тільки м’які приголосні. Зробіть  фонетичний розбір виділених слів.

1.День, дія, мрія. 2.Їжак, лілія, синіють. 3.Ніч, похід, їдь. 4.Людяні, мінери, пам'ять. 5.Світ, сіяє, свято. 6.Лінія, сім’я, район.

 


09.11.2020

Тема. Фонетика.Тренувальні вправи.

1. « Закінчи правило» (усно).    

1.      Фонетика – це розділ науки про мову, який … 

2.      Звук – це найменша …                                                  

3.      Звук позначають буквою, узятою в ….               

4.      Звуки поділяються на ….                                  

5.      Голосні звуки творяться з …                                       

6.      Голосних звуків …                                                      

7.      Приголосні звуки творяться з … і ….                        

8.      Приголосних звуків …                                                 

            2. .Відновіть рядки з відомого вірша Т. Г. Шевченка, вставте пропу­щені голосні звуки ("Садок вишневий коло хати...").

С_д_к в_шн_в_й к_л_ х_т_,

Хр_щ_  н_д   в_шн_м_ г_д_ть.

Пл_г_т_р_ з  пл_г_м_йд_ть,

Сп_в__ть_ д_ч_ д_вч_т_,

_ м_т_р_в_ч_р_тьжд_ть.

3.Зробіть фонетичний розбір слів мудрість, натхнення, щирість


4. Розподільний диктант  Запишіть слова у два стовпчики: І — ті, що починаються дзвінкими приголосними; ІІ — глухими.

Мама, життя, країна, гордість, підсніжник, боротьба, дружба, товариш, зустріч, спілкування, широкий, щастя, джміль, честь, совість, розуміння, ніжність, відповідальність, хоробрість.

Домашнє завдання: вивчити параграф  23 вивчити , виконати вправу 221.


05.11.2020

Тема. Голосні та приголосні звуки

Перегляд відео






1.Назвати у словах голосні та приголосні звуки ( усно).

Легко, сміятися, сонце, ніжна, нога, воля, літо,джміль, дзвоник, сьомий, його, їжак, зяблик, щит.

2.Розподілити слова, які починаються голосним чи приголосним звуком (письмово)

Слива, ніс, озеро, телефон, обруч, ананас, скло, мороз, яблуко, намисто, черепаха, арфа, екологія, чистота, іній.

3.Записати слова фонетичною транскрипцією.

Вівця, море, соловейко, знання, дерево.

Домашнє завдання: вивчити параграф  23, виконати вправу

*     «Лови помилку». Серед поданих слів знайдіть ті слова, які записані неправильно. Запишіть їх, визначте з скількох звуків вони складаються.

Деннь, зорря, місяць, в ранці, висна, заметіль, зимля, дошч, ніченка, український, соловїна, ненька.

04.11.2020

Тема.ФОНЕТИКА.Звуки мови і звуки мовлення 

Перегляд відео.


 Запам'ятай!!!

1. Фонетика - розділ науки про мову,який вивчає звуки мовлення.

2.Звук - найменша неподільна одиниця мови і мовлення.

3. Орфоепія - розділ науки про мову, що вивчає правильну вимову слів.

4. Фонетична транскрипція — це спосіб передачі на письмі усної мови з усіма її особливостями.

  • Текст, записаний у фонетичній транскрипції, беремо у квадратні дужки: [кр'іт];
  • усі слова при передачі транскрипцією, навіть власні назви, пишемо з малої літери: [украйіна].

Робота з підручником

Виконати вправи  : № 214,216.

Домашнє завдання: вивчити параграф  23, виконати вправу № 217


03.11.2020

Тема. Контрольна робота з теми : "Будова слова. Орфографія"

Виконайте ,будь ласка, контрольну роботу до 20.00

Повідомте учням
Код доступу 8060416
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua

02.11.2020

Тема. Будова слова. Тренувальні вправи. Підготовка до контрольної роботи.

Пригадай! Запам'ятай!

Будова слова – це розділ науки про мову,що вивчає значущі частини слова.

Значущі частини слова – це основа слова, корінь, закінчення, префікс,суфікс.

Основа – частина слова без закінчення.

Префікс - частина слова, що стоїть перед коренем, служить для утворення нових слів.

Корінь – спільна частина спільнокореневих слів,що виражають лексичне значення слова.

Суфікс - частина слова, що стоїть після кореня , служить для утворення нових слів.

Закінчення – значуща частина слова,що змінюється. Закінчення мають усі змінні слова.

Словоформа – це коли ми відмінюємо слово за відмінками, числами, родами, тоді ми змінюємо форму слова. Тобто ми змінюємо лише закінчення слова, а основа залишається сталою. ( вода,води,воді….)

Спільнокореневі слова – це слова, що мають спільний корінь, але відрізняються за лексичним значенням. (Літо- літній, літечко, влітку, літувати.)


Тренувальні вправи

 

1.Випишіть із поданих слів незмінні слова.

Вітер, метро, повітря, радісний, сонце, швидко, шосе, уперше, навесні, добраніч, треба, можна, двічі, старанно, виразно.

2. Складіть і запишіть два  речення з виписаними словами.

3. Доведіть, що подані слова змінні, визначте в них закінчення за зразком. Зазначте, на що вказує закінчення.

Форми слова. Змінні і незмінні слова

Березень, гість, горобець, заєць, ліс, календар, степ, струмок.

4. Переписати, вставляючи пропущені літери. Позначити в словах орфограму «літери е –и у префіксах пре-, при-».
Пр..гнати корів, пр…красний спів, пр…чудово живе, пр…тихлі жалі, п..дивний ліс, пр…йшов син, пр…крити бік, пр…милий сон, пр…тихі верби, пр…трусити стежки

Домашнє завдання: повторити параграф 53,57 (вивчити). Підготуватися до контрольної роботи. Воконайте тест (активний до 19.00 )

Повідомте учням
Код доступу 8874423
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua

30.10.2020

Тема. Письмовий твір-опис предмета в художньому стилі

Перегляд відео

Уявіть ситуацію: на День народження вам подарували троянди. Складіть художній опис цієї квітки, скориставшись запропонованим алгоритмом. Зверніть увагу на висоту, стебла, колір і форму пелюсток і листочків, призначення рослини.

Алгоритм

Розгляньте предмет різнобічно (із позицій шести граней куба) за такими вказівками:

1. Опишіть це.

2. Порівняйте це.

3. Установіть асоціації.

4. Проаналізуйте це.

5. Знайдіть застосування цьому.

6. Запропонуйте аргументи «за» і «проти».

Домашнє завдання: напишіть  твір - опис троянди в художньому  стилі.

28.10.2020

Тема. Вимова та написання префіксів пре-, при-, прі

Перегляд відео ( усі вправи виконуєте усно)


        1.Кодований диктант ( У вас є  12 тверджень, якщо Ви згідні з даним твердженням ставите 1, якщо ні -0.)

1.Слова складаються з основи і закінчення або тільки основи 

2.Основа слова – це частина слова із закінченням 

3.Суфікс – значуща частина слова, що стоїть після кореня 

4.Закінчення – незмінювана частина слова 

5.Префікс – це частина слова, що стоїть після кореня 

6.Слова, в яких корені подібні , але мають різне значення, не спільнокореневими 

7.Слова бувають змінні та незмінні 

8.У слові може бути тільки один префікс, корінь і суфікс 

9.Незмінні слова не мають закінчення 

10.До незмінних слів належать прислівники 

11.Слова «мова», «мови», «мовою» є спільнокореневими.

2.Запишіть, вставте потрібні букви. У кожному рядку підкресліть зайве слово. 

1. Пр…звище, пр…звисько, пр…рва, пр…віт.

2.Пр…міський, пр…великий, пр…красний,  пр…цікавий.

3. Пр…погано, пр…крити, пр…шити, пр..йти.

3.  Творчий диктант (замінити слова і словосполучення словами з префіксами при-, пре-)

      Місцевість біля Карпат. Невеликий мороз. Дуже поганий. Лягти на кілька хвилин.       Дуже високий. Посадка на землю. Дуже великий. Край біля моря. Дуже глибокий. Повернення птахів.

4. Виконати вправу  540 ( письмово)

Домашнє завдання : параграф 53 (повторити), параграф 57 (вивчити), вправи № 546,547.

                                                            

                                                          27.10.2020

Тема. Значущі частини слова. Тренувальні вправи

Пригадай! Запамятай !

Будова слова – це розділ науки про мову,що вивчає значущі частини слова.

Значущі частини слова – це основа слова, корінь, закінчення, префікс,суфікс.

Основа – частина слова без закінчення.

Префікс - частина слова, що стоїть перед коренем, служить для утворення нових слів.

Корінь – спільна частина спільнокореневих слів,що виражають лексичне значення слова.

Суфікс - частина слова, що стоїть після кореня , служить для утворення нових слів.

Закінчення – значуща частина слова,що змінюється. Закінчення мають усі змінні слова.

Словоформа – це коли ми відмінюємо слово за відмінками, числами, родами, тоді ми змінюємо форму слова. Тобто ми змінюємо лише закінчення слова, а основа залишається сталою. ( вода,води,воді….)

Спільнокореневі слова – це слова, що мають спільний корінь, але відрізняються за лексичним значенням. (Літо- літній, літечко, влітку, літувати.)

 

Тренувальні вправи

 

1.Розподільний диктант

 (до першої колонки записуємо слова, які складаються тільки з кореня і закінчення, до другої – слова, які мають ще й інші значущі частини слова).

Гори, квітка, негода, весна, стілець, відлітати,зима,дорога,осінній, віддаль.

2.                 Творча робота.

- Доберіть до поданих слів спільнокореневі слова;

- Утворіть від поданих слів їх форми .

Сад, квітка, мова, казка, ліс.

3.     Словниковий диктант.Записані слова розібрати за будовою.

Переспів, середній, передплатник, утеплений, напірний, дов’язати, заповнити, згори, сповна.

4. Доберіть по 2 слова до кожної схеми:

1)    Префікс, корінь, суфікс;

2)    префікс, корінь, суфікс, закінчення;

3)    корінь, закінчення;

4)    корінь, суфікс.

Відповісти на запитання (усно)

Що таке будова слова ?

Що таке значущі частини слова?

Що таке основа ?

Що таке префікс ?

Що таке корінь?

Що таке суфікс ?

Що таке закінчення ?

Що таке словоформа ?

Спільнокореневі слова це?

Домашнє завдання : параграф 53 (вивчити), вправа :

утворити слова пестливого значення за допомогою суфіксів.

·        еньк- малий, добрий, гарний.

·        ичк- вода, сестра, трава.

·        ечк- слово, сонце, вікно.


                                                                 26.10.2020 

                                                   Тема. Суфікс і префікс.

Перегляд відео



Виконати тест

Повідомте учням
Код доступу 3983110
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua

1.     Випишіть слова, в яких немає  закінчення. В решті слів  назвіть  закінчення ( усно).

Горище, широко, мовний, пишу, взимку,блакитний, друг, міцно, наповнюють, підгір'я,високо, барвистий, книга, тихо, кіно, пальто.

2.      Розподільний диктант.

Запишіть слова у 2 стовпчики: І — форми слів, II — спільнокореневі слова.

Вода, водяний, водичка, воду, воді, підводник, водою, водолаз, води, водограй;квітка, квітник, квіткою, квітки, квітковий, квітку, квітувати, квітці, квіточка;ріка, річечка, заріччя, ріку, річковий, рікою, річище;літо, літу, літній, літа, літечко, літом.

1.     Вибірковий диктант. Запишіть слова із суфіксами, визначте їх.

Було це ранньою весною. Земля прокинулася від зимової дрімоти, скинула з себе пухнасту ковдру снігів. Ховрашки, польові миші повилазили з нір і вигрівалися на сонці. З далеких теплих країв прилітали до рідних гнізд птахи. Іванкова шпаківня гостинно зустрічала дзвінкоголосих гостей.(В. Мелещенко)

Домашнє завдання : параграф 53 ( ст.200 визначення вивчити), вправи 503 (усно),504,505.


13.10.2020

Тема. Форми слова й спільнокореневі слова.

Перегляд відео



Дайте відповіді на запитання ( усно)
1.Що таке будова слово?
2. Що таке корінь?
3.Що таке основа слова?
4.Що таке префікс?
5.Що таке суфікс?
6. Що таке закінчення?

- У поданих реченнях знайти  спільнокореневі слова та форми слова, виписати їх і позначити корінь. Пояснити значення одного прислівя (усно).

Яка матуся - така й сама. Нема роду, ріднішого над матінку. Материна молитва з дна моря рятує. Мати останній шматок дитині віддасть. Нема того краму, щоб купити материнську любов і ласку. Любов матері й на відстані гріє. Можна все на світі вибирати, крім матерів. Вони нам прощають, люблять, захищають, віддадуть останнє, що належить матерям. Єдина  людина, яка  ніколи нас не зрадить,- це рідна мати. 

- Записати речення, до виділеного слова дібрати спільнокореневі слова

та форми слова.  Десь на небосхилі тихо зірка сяє, А мені матуся щастя вишиває/

Робота з підручником

Вправа 510,511

Домашнє завдання. Параграф 54 (прочитати),  вправи № 510.


 12.10.2020

Тема.Основа слова (корінь, суфікс, префікс) і закінчення — значущі частини слова. 

Перегляд відео


Дайте відповіді на запитання ( усно)
1.Що таке будова слово?
2. Що таке корінь?
3.Що таке основа слова?
4.Що таке префікс?
5.Що таке суфікс?
6. Що таке закінчення?

Вибірковий диктант . Випишіть спільнокореневі слова.


На соснi чи на ялинцi
Лiсовi збира гостинцi,
А в хатинцi лiсника
Полiсяночка прудка
Знайде печиво й горiшки,
Ще й сухарикiв хоч трiшки,
Жвава, як вогонь, швидка
Донька лiсу. Хто така?

Моделювання нових слів

Від зазначених слів за допомогою суфіксів і префіксів утворіть нові слова. Виділіть основу й закінчення.

Товариш, грати, горіти, брат, ткач, козак, синій, молодь, кра­вець, птах, боягуз, убогий, садівник, біг.

Розподільний диктант

 Розподіліть слова у два стовпчики: а) з нульовим закінченням; б) з префіксами. 

Будь уважим! У вправі присутні слова, які не належать до жодної групи.

Вересень,  осінній, свято, пролісок, вихід, листок, холод, зозуля, прекрасний, зробив, гладіолус, дикий, урожай, зв’язати, снопи.

Мовний аналіз                

Зробіть фонетичний розбір слова свято.


Кодований диктант

Запишіть номери слів, у яких корінь стоїть на початку слова.

1.  Сад. 2.  Зацвітає . 3.  Квіти. 4.  Посадити. 5.  Квітник .6.  Писати

7.  Напис. 8.  Садовий. 9.  Побачити. 10.Росток.

Домашнє завдання. Параграф 53 (прочитати),  вправи № 506,508.





Немає коментарів:

Дописати коментар