Мої уроки

 

Тема. Україна часів Т. Шевченка. Дитинство Т. Г. Шевченка – «легендарного поета» та «великого борця за волю свого краю» (на основі повісті С.Васильченка «Широкий шлях» частини першої «У бур’янах»)

Мета: ознайомити учнів з фрагментами із біографічної повісті  С.Васильченка «Широкий шлях», поглибити знання дітей про Україну часів Т.Шевченка, розглянути дитинство як період формування «легендарного поета» та «великого борця за волю свого краю»; розвивати критичне мислення, зв’язне мовлення,  навички виразного читання, вміння опрацьовувати тексти біографічних творів; виховувати любов до України, шанобливе ставлення до життя та творчості Т.Г.Шевченка. 

Тип уроку : узагальнення  знань, умінь та навичок.

Обладнанння: презентація  , відео та  аудіо сюжети, ілюстрації    Л. В. Ільчинської, міні-підручники.

 

Перебіг уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

Діти під звуки бандури розповідають про Україну  часів Шевченка                    ( розповідь супроводжується світлинами про Україну)

     За широкими морями, за лісами дрімучими ще й за горами кам'яними у далекій стороні був колись край…    Це була   - країна смутку і краси, країна, де найбільше люблять волю і найменше мають її, країна вікової, героїчної боротьби за волю……  це тихі води і ясні зорі, зелені сади, білі хати, лани золотої пшениці, медовії та молочнії ріки... Це марні, обшарпані, голодні люди... Ідуть на панщину чорні і німі. Ідуть, дітей ведуть...  Це царське та панське безмежне свавілля….  Праця до сьомого поту…

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда

 

-  Діти, про яку країну нам розповіли ваші однокласники  ( Україна)

- Який жанр літератури  нагадує початок твору, який ви щойно прослухали у виконанні ваших однокласників ?(Легенда, казка)

-  Чому автор пише люди змушені були боротися за волю…. ( Люди були кріпаками)

- А що таке кріпацтво? (Система суспільнихвідносин, за якоюпоміщикмав право на особу, працю й майнопідлеглихйому селян-кріпаків)

- Кого називали кріпаками? (Кріпак -  селянин, щобуввласністюпоміщика за часівкріпацтва  )

- Діти , як ви вважаєте, чому люди йдуть німі на панщину? (Безправні раби-кріпаки, позбавлені рідної української мови )

Слово вчителя

Ось так образно, сильно й страшно показує  Васильченко Україну часів народження свого генія – Тараса Шевченка .  Зображує Україну такою, якою він її уявляв, прекрасною і водночас нещасною, бо була в ярмі кріпацтва.

Свою повість він присвячує легендарному поетові , письменнику, художнику, великому борцеві за волю свого краю, свого народу – Тарасу Григоровичу Шевченку.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

Сьогодні ми поглибимо наші знання про Україну часів Т.Г.Шевченка, продовжимо знайомство з дитячими роками великого поета. Багато нового і цікавого дізнаємося про життя месії українського народу з біографічної повісті  С.Васильченка «В бур’янах».

Бесіда

Діти, давайте пригадаємо жанр твору С. Васильченка « В бур’янах». (Повість)

Теорія літератури

 Діти , що таке повість ?(Повість – це великий прозовий розповідний твір)

ІV. Опрацювання навчального матеріалу

Слово вчителя

Ім’я Т.Г.Шевченка відоме кожному українцеві з раннього дитинства. Мабуть, немає родини, в якій би не шанували поетичний спадок видатного сина українського народу, не ставилися з глибокою повагою до його життя і творчості. Про його дитинство ми дізналися із повісті Васильченка « В бурянах».   Давайте узагальнемо наші знання  про дитячі роки Кобзаря і створимо скрап-букінг про дитинство письменника.

Методичний коментар

Скрап-букінг –це альбом з фотографіями, фотоколажами, декорованийелементами, картинками, афоризмами та іншимизаписами.

Діти, я вам роздала ілюстрації  до повісті, ваше завдання бути максимально уважними і якщо у вас знаходиться світлина ,  зміст якої ми обговорюємо, ви піднімаєте руку і прикріплюєте її на дошці.

 Робота над  створенням скрап-букінга

 Слово вчителя

Діти, як ви гадаєте, хто буде центральною постаттю  сторінки нашого скрап -букінга ? ( Шевченко)

Слово вчителя

-          Року 1814, з 26 на 27 лютого старого стилю, темної ночі, перед світом у  селі Моринцях на Звенигородщині, у  хаті Григорія Шевченка, кріпака пана Енгельгардта сталася важлива подія

( кріпимо  ілюстрацію породіллі )…

Що то за подія ?

( Народився Тарас  Шевченко, кріпак пана Енгельгарта)

Що воно означає - це ім'я - Тарас? Етимологія підказує...Ім'я Тарас прийшло до нас з грецької мови, в якій сло­во «тарактіос» означаєбунтівливий, бунтівник.

-          Що містичного ви помітили в народженні Кобзаря …. ( баба повитуха побачила у вікні долю письменника )

-         Що ж то за доля була ?

Інсценізація ( дівчинка у вишитій сорочці під тиху музику розповідає про долю Тараса )

Я – тиха Доля, доленька Тараса…

В вінкутерновім, боса на снігу…

Втирала сльози, зроненізавчасно,

Співала «люлі» ще у сповитку.

Я проводжала маму Катрю в вічність,

Разом з Тарасом

Свічкуїй несла.

Тихенько в бур'яні писала вірші

І малюваламріїкрадькома.

Я з ним ходила тих стовпівшукати,

Що небо підпирають…

Та дарма…

-         Діти, що ж доля напророкувала  новонародженому дитяті? (  Мужик серед панів, який боротиметься  з панами словом)

Але Тарас маленький , його батьки на панщині ( кріпимо ілюстрацію)

-         Хто доглядав маленького Тараса ?

( Катря)

Творчийпереказвідіменілітературного героя(РозказативідіменіКатрі, як вона доглядала  за  Тарасиком.)

            Я ,Катря,  старша сестричка Тараса, мати з батьком на панщині , а я ще сама недоросла, зв'язана з малим Тарасом, як ланцюгами; сповивала, колихала, пісень співала, запихала дитячий плач куклою, по кутку носилася з ним, як із цяцькою.Одного разу, коли я загралася з подружками , Тарасика мало не

з’їла свиня. ( кріпить ілюстрацію )

Бесіда

-         Діти, що то за історія зі свинею ? ( Одного разу, Катря загралася з подружками, і забула про Тарасика, якого мало не зїла свиня)

-         Чим годувала Катря дитину? («Находить житнього хліба жовану куклу, нашвидку піджовує її, пхає дитині в рот. Дитина із звірячою жадобою починає ту осоружну куклу жувати, ссати, тіпати, щось мимрячи невиразне!»)

-         Яке ж було дитинство кріпацьких дітей?

-         Діти, подивіться на хату, у якій народився та виріс Тарасик.

-         З чого видно, що у цій хаті живуть дуже бідні люди? ( Стара, пошарпана)

-         Як Васильченко описував хату Т. Г. Шевченка ? («Невесела у Шевченка зимою та восени хата - стоїть край села, як примара, найгірша, мабуть, в усьому селі: кривобока, стара, стіни повигинались, солома на покрівлі потемніла, потрухла, мохом узялася, почорнів од диму вивід, од вітру порозлазилась, дірки світять голими латами» )

Вправа «знайди епітет»

-         Епітети : (кривобока, невесела, потрухла, дірява, полатана.)

Слово вчителя

-         Немало зазнав щастя і  горя Тарас у батьковій хаті.  Але ця хатина була йому найдорожча. Малюнок, який ви бачите,Т. Шевченко намалював у 1843 році.

 

Час не стоїть на місці, Тарасик росте, і нянька йому більше не потрібна.

Робота з ілюстративнимматеріалом

Коментар вчителя.  Вчитель пропонує учням розглянути ілюстрацію  і дібрати цитату до неї .

- Якийепізодтворузображено на данійілюстрації? Зачитайте!

- Діти, чим любив займатися Тарас ? ( Мандрувати)

Перегляд відеосюжету з фільму « Заповіт» режисера Станіслава Клименка

-         Куди мандрує Тарас ?( Побачити залізні стовпи, що підпирають небо і ворота, куди  сонце  заходить на ніч )

-         Про яку рису характеру Шевченка це свідчить? ( Допитливість)

Слово вчителя

Отже, Тарасик був допитливим та рухливим хлопчиком. Ми вже з вами притомилися, давайте трішечки порухаємося та відпочинемо.

Фізкультхвилинка

Слово вчителя

Отже,  Тарас був рухливим, допитливим , енергійним.

-         Що кажуть про Тараса на селі? ( «Щось добряще з нього вийде»)

-         Що каже про Тараса  батько? ( Розбіяка, другий Кармелюк)

-         Хто такий Кармелюк ? ( Розбійник на Поділлі, однімав у панів, наділяв бідних)

-         Куди любив ходити Тарас на свята? ( До діда)

-         Чому? ( Дід любив розповідати про Коліївщину: Залізняка та Гонту)

-         Як на характер малого Тараса впливали перекази про минуле , почуті від діда Івана ( Уявляв себе гайдамакою )

-         Хто такі гайдамаки ?(Гайдамак - повстанець)

-         Що вражало хлопця в дідових розповідях ?( Героїчне минуле нашого народу)

-         Чим ще захоплювався Тарас?

 ( Народними піснями)

Слово вчителя

Діти , прослухайте, будь ласка, пісню   

« Гомін, гомін по Діброві» , та подумайте, що вплинуло на потяг маленького Тараса до словесного мистецтва

Прослуховування  народної пісні « Гомін , гомін по Діброві»

-         Діти, що вплинуло на потяг малого Тараса до словесного мистецтва ?

 Співучий куток України, Звенигородщина. Шевченко ще  змалку  купався в народних піснях (Прикріплюємо  ілюстрацію)

Слово вчителя

Ще Тарасику дуже подобалося вчитися у школі

-         Якою була тогочасна наука у школах? (Наука була нудною,але всеодно подобалася Тарасу)

Слова вчителя

Діти,  у вас  у підручниках  уміщено скорочений варіант повісті,  я б хотіла , щоб ви знали, що у Тарасика була подруга Оксанка,  з якою вони товаришували.  Оксана була першим Тарасовим коханням .

Відеофрагмент фільму « Заповіт» режисера Станіслава  Клименка

Слово вчителя

Однією з яскравих сторінок життя Тараса було його знайомство і дружба з Оксанкою, вона вплинула на його світогляд і творчість , їй  він присвятив вірш « Ми в купочці колись росли…..»

(Кріпимо ілюстрацію)

Методичний коментар

Прийом експресивної психотехніки  «Кольорограма».

На аркушах паперу учні малюють фарбами довільну геометричну фігуру чи роблять просто мазок того кольору, з яким у них асоціюється  світ героя.  Потім демонструють усім свій вибір.

Коментар вчителя

Діти, давайте за допомогою фарб, передамо світ героя, адже людина сприймає  навколишню дійсність  за допомогою кольорів , якщо в житті переважають позитивні моменти, то  ми бачимо  усе в яскравих кольорах . Діти , на ваших партах ви бачите  листки паперу,  на них, будь ласка,    відобразіть за допомогою олівців життя, характер  Тарасика.   Я полегшила вам завдання і дібрала інформацію про символіку кольорів.

Символіка кольорів

Жовтий колір – створює гарний настрій. Це колір щастя, фантазії, мудрості. Люди, який приваблює жовтий колір відкриті до всього нового.

Зелений - символізує природу і саме життя.

Синій колір символізує небо і вічність. Він також може символізувати доброту, вірність, допитливість .

Білий колір – це світло, він символізує чистоту і духовність.

Сірий колір символізує невизначеність, самотність, одноманітність.

Чорний – він представляє щось невідоме і таємне. Колір таємниці, смутку, зла і смерті .

Червоний  колір  символізує небезпеку та  агресію.

Слово вчителя

Отже,у ваших кольограмах домінують радісні, барвисті кольори. Це означає, що маленький Тарасик був допитливим , добрим , веселим умів помічати красу навколишнього світу.

Діти, на жаль , у нашому житті трапляються і негативні ситуації.

-         Яке горе отруїло Тарасику серце? ( Смерть матері, одруження батька, смерть батька)

-         Як жилося Тарасику після смерті батьків?( Важко…. Мачуха була сварливою, пильнувалалише власних дітей )

-         Чи повернувся маленький Шевченко до навчання ?( Так , у  школі був і за сторожа, і за учня)

-         Чому Тарас терпів усі знущання дяка?(Бо дуже хотів вчитися, читати книжки дяка)

Кольограма ( продовження роботи)

Слово вчителя

Діти , як бачите,  життя Шевченка змінилося. Поверніться , будь ласка , до ваших кольорам, та додайте тих кольорів , які зявилисяу його житті.  

Отже, на жаль, життя Тарасика змінилося в гірший бік. І  у ваших кольограмах зявляються  такі кольори , як чорний, сірий, червоний.

Робота з ілюстрацією

              - Щовибачите на ційілюстрації?

( Тарас зачитується віршами, піснями, бувальщинами , які він записав до своєї

книжечки)

Слово вчителя

Була у  Тарасика  єдинавтіха. …  Утечесобівідусіх в бур’яни тай малює. Ізабуваєвінтоді про всібіди, а світйомуздається великим та прекрасним.

 

У мальовничому кутку України, у селі Кирилівці, було багато малярів. Це й не дивно , бо Кирилівка мальовниче місце. Малював і Шевченко: сади, хати, природу.

-         Діти, скажіть, будь ласка, коли Шевченко відчув справжній потяг до малярства ? ( «Дяк послав хлопця до  маляра, і той побачив як на мертвій дошці за допомогою пензля зявляється образ людини».)

-         В кого Шевченко навчався малярству? ( Спочатку в Лисянівського маляра, але той не бажав вчити Тараса, а лише хотів, щоб він йому прислужував, потім в Маляра з села Тарасівка, але він сказав, що в  Тараса не має талану)

-         Що сказав хлипнівський маляр   про малярський хист хлопчика? ( Знього буде толк, але потрібно, щоб Тарас взяв дозвіл у пана)

-         Чи дозволив пан Тарасу вчитись малярству в хлипнівського майстра?

(«Не оддам, нам самим  таких треба»)

-         Чи зневірився Тарас у своєму житті? ( Ні!)

-         Давайте знайдемо цитату з твору ..( «Натовпом плинули думки. 
Пригадалось малярство, мрії, і з нутра стала підійматись якась могуча, міцна сила, що прагне боротьби... та гаряча, таємна, невиразна надія, що з нього щось вийде... мусить вийти..»)

Отже, не дивлячись на усі випробовування життя , Тарас вірить у своє світле майбутнє.

Пісенна ілюстрація

Музика супроводжує людину протягом усього її життя і в горі, і в радості. Я вам пропоную прослухати музичні фрагменти та зясувати до якого життєвого періоду Тараса Шевченка  належить та  чи інша музична композиція.

Слово вчителя

Читаючи повість « В бур’янах» , ми уявили  страшні картини життя простого народу в поневоленій панами Україні, усім серцем сприйняли  горе і страждання, через які довелося пройти маленькому кріпаку, майбутньому  видатному сину свого народу –всесвітньовідомому поету Т.Г.Шевченку.

-         Діти, скажіть, будь ласка, хто є автором повісті « В бур’янах»?

( С. Васильченко)

Я вам пропоную відобразити ваші знання з біографічних відомостей про

С. Васильченка у формі піраміди.

Вправа « Біографічна піраміда»

Імя письменника.

Два  слова, які  його характеризують .

Три слова звідки родом письменник.

Чотири слова про дитинства письменника.

П ять слів про захоплення письменника .

Завдяки чому став відомий………

 

Степан Васильченко

Знедолений, справедливий

Мальовничий край Чернігівщини

Важке,  пригноблене, голодне дитинство

Любив пісню, влучне та правдиве слово, гумор

Написав повість про величного Кобзаря

 

Слово вчителя

Рефлексія

-         Діти, що було найбільшою цінністю для Тарасика?( Книжечка)

-         Чому?  ( Там він записував вірші, пісні, бувальщини)

На нашому уроці теж є  така книжечка. Я вам пропоную дістати з неї сувої  та відповісти на запитання .

1.     Чи сподобався вам наш урок? Чим саме?

2.     Чим ви  поповнили  свою «скарбничку знань»?

3.     Що ви розкажете про наш урок своїм батькам, друзям?

4.     Чим особливим запам’ятається вам наш урок?

5.     Який фрагмент твору вам сподобався найбільше?

Підбиття підсумків уроку

Вправа «Продовж  речення»

1. Хто є автором твору « У бурянах»?

2. У якому селі народився Т. Г. Шевченко?

3. Коли народився Т.Г. Шевченко?

4.  Соціальний стан Тараса Шевченка у дитячі роки?

5. Ким в дитинстві мріяв стати Тарас Шевченко ?

6. Хто в дитинстві доглядав за маленьким Тарасиком ?

7. Як звали подругу дитинства Тарасика?

8. Чим любив займатися Тарас у дитинстві ?

9. З грецької мови імя Тарас означає?

10. За жанром твір « У бурянах» це…..

11. Яке найбільше нещастя спіткало Шевченка в дитинстві?

12. Чому Тарас не зміг потрапити на навчання до вчителя – маляра, хоча той і погодився навчити хлопця?

А зараз найприємніший фрагмент уроку. Ви сьогодні дуже плідно, творчо попрацювали , тому заслуговуєте на достойну винагороду.

Оцінювання

Слово вчителя

Нелегкою була доля Тараса. Але його доля була долеювсьогоукраїнського народу. Пройдезовсімнебагато часу, і колишнійкріпак,щоховався у бур’янах, піднімесвіймогутній голос на захист простогонароду. І буде вічнолунатиміж нами безсмертнеКобзареве слово.

Домашнєзавдання

-         Написатиміні-твір « Моївраженнявідпрочитаноїповісті»;

-         Намалювати ілюстрації до твору С.Васильченка ( за бажанням).

Немає коментарів:

Дописати коментар